Sockersött: kakor i mängder

 

Sockersött kan innebära så himla mycket egentligen. Jag är sådär tråkig och sockerberoende att det första jag får upp i huvudet är just det, sockersöta sötsaker. Typ som kakor, i mängder.


Jag har aldrig varit någon som är bra på det praktiskta, utan håller mig gärna till teori då min hjärna kan hantera det dubbelt så bra. Men ändå har jag valt ett praktiskt projektarbete nu i trean, nämligen att göra en receptbok. Jag ska själv baka, fota och designa och i vecka 6 hoppas på att jag håller min egen receptbok i handen.

Det har varit mer jobb än vad jag tror, och jag har lärt mig väldigt mycket när det gäller just bakning. Tidigare har jag inte följt recept så noga och jag har alltid i för mycket vaniljsocker än vad som står. Nu har det dock varit tvärtom, jag vispar inte när det står blanda och jag är noga med tre matskedar istället för tre och en halv. Och det bästa av allt är att jag tycker det är kul, trots att det är praktiskt och att jag egentligen inte är så bra på det.


Jag har fått väldigt bra resultat, och insett hur dåligt det är för mitt sockerberoende, haha. Har bakat en hel del goda chokladbakelser som är alldeles sådär sockersöta och underbara! Denna kavel av trä vi ser på bilden är det Roger Alderstrand i Ytterhogdal som gett till Sörmlands Museum, och han har skänkt en hel del bakredskap till museet.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: