Koll på kläder: Vi gör det tillsammans!

 

Har ni tänkt på hur mycket skor, jackor, tröjor och byxor vi faktiskt köper idag? Hur mycket kläder vi faktiskt konsumerar? Vi köper så mycket större mängd mera kläder än vad vi någonsin gjort, och vad tror ni det beror på egentligen? Jag tror det är först och främst för att mode har blivit en sån otroligt stor faktor i världen och samhället. Det är så otroligt stort och populört över hela världen och så många människor är intresserade utav det, tar del av det och köper det som sägs vara inne just nu. Mode är något som växt fram genom alla år, något som bara blivit större och större. Idag är modet en av världens största industrier och det är väl därför människor har fått upp mer ögon för det. Affärer köper in det senaste modet, vi köper det för människan vill alltid ha det nyaste och de flesta det dyraste, så det går på rullband och idag återanvänder vi inte heller speciellt mycket kläder så vi köper bara mer och mer som läggs på hög.
 
Jag själv skickar alltid påsar med kläder till fattiga barn när jag rensar garderoben eller när vi hittar ett gäng påsar på vinden som är proppfulla med kläder vi här hemma inte använder. Så det är en väldigt fin sak man kan göra istället för att slänga bort det, ge det till de behövande. Något jag tycker är kul är att återanvända mina egna kläder, göra om dem till något nytt eller sätta dit någon ny detalj eller sy om dem. Kasta kläder är ju bara onödigt. Som skor, det är något jag har kärt om hjärtat och har väldigt svårt att kasta. Om det inte är så att sulan börjar lossa och de ser riktigt slitna ut, jag kom och tänka på hur mycket jag köper och hur mycket jag gör av med när jag såg dessa skor, de är ifrån 1995 och gavs in utav Barbro Norström i Oxelösund.
 
Koll på kläder heter Sörmlands museums nya projekt som utforskar dagens klädindustri i ett historiskt och globalt perspektiv, jag tycker verkligen ni ska kika närmre på det och anmäl er! För det ska jag göra!
 
 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: