Friherrinnan hade inga bananer: inte heller pasta



När vi den 11 maj besökte Sörmlands Museums utställningar på Nynäs Slott och gick in i vad som skulle föreställa Friherrinnans skafferi fastnade jag framför en trave pastaproduktskartonger. Vid stationen fanns en skylt med fakta om hur mycket pasta varje svenska i genomsnitt äter varje år. Jag kommer tyvärr inte ihåg massan som stod angiven men jag minns mycket klart att det rörde sig om en vikt under 10 kg. Visserligen kan 10 kg pasta tyckas vara mycket men om man jämför med mängden glass vi intar på ett år är det väldigt lite. Enligt en undersökning av Jordbruksverket äter genomsnittssvensken 11,5 liter glass per år.

 

Friherrinnan åt varken pasta eller glass, det var inget som fanns tillgängligt för henne. Det ända som hon åt var det som fanns tillgängligt att odla och jaga på Nynäs marker. De flesta rätter hon åt av bestod därför förmodligen av potatis. Att det äts ca 55 kg potatis per capita i Sverige är kanske en siffra som friherrinnan skulle uppfattat som liten om hon levde än idag. Siffran är också liten i jämförelse med t.ex. länder som Vitryssland och Ukraina där potatisätandet ligger mellan ca 140 och 180 kg per person och år.

 

Man kan tycka att globaliseringen hittills borde ha haft större inflytande på våra huvudlivsmedel men vi håller fortfarande hårt vid vår husmanskost. Om det är bra eller dåligt har jag inte någon direkt åsikt om men jag tycker att det kan bli intressant att i framtiden kolla tillbaka för att jämföra matvanor nu och då.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: