Som ett barn: Väderkvinna


 

När man är som ett barn ser man världen mycket annorlunda än vad en vuxen människa gör, världen är full av magi och ingenting behöver vara logiskt. Ett bra exempel på ett barn som verkligen såg världen ur annorlunda ögon är mig själv. När jag var ett litet barn var jag en helt annan person som såg dinosaurier i skogarna och knasiga förklaringar till allt. När jag blev tillfrågad varför man behövde kunna läsa så svarade jag: "Jo förstår du, när man åker bil så kanske man ser en skylt där det står: Varning åk inte in här. Men så kan man inte läsa och man åker in där i alla fall och blir uppäten av en vasstand". Det fanns ingen logik bakom det hela men ändå kände jag då att såhär är det, det här är sanningen.

 

En gång för länge sedan satt jag i min mormors vardagsrum och tittade på TV. Jag såg ut genom fönstret där regnet öste ner och slog mot verandataket. Ut ur mig flög orden: "När jag blir stor ska jag bli väderkvinna, för då kan jag göra så att det är sol ute hela tiden". Återigen ingen logik men ändå ett helt magiskt tänkande. Barn är magiska och tänker på ett fantastiskt sätt som vi vuxna aldrig skulle kunna göra. Vad härlig världen skulle vara om vi alla tänkte som ett barn...

 

En radio som August Flodkvist förmodligen lyssnat på vädret igenom. Radion är tillverkad av Telefunken Marconi (jag dör vilket roligt namn!) och det är den som visas på bilden.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: