Övning ger färdighet: Överkomma rädslor

 

 

Vi är alla rädda ibland. Det är lika bra att erkänna det för oss själva. Man kan vara rädd för framtiden, för mördare med motorsågar eller för spöket under sängen. I olika skeden av livet har vi nog alla känt en viss rädsla inför åtminstone en av dessa tre.

 

Det finns rädslor som försvårar livet på så många olika sätt, fobier som gör livet svårare än vad det behöver vara. Logiska resonemang har ingen verkan, du är rädd eller orimligt obekväm fastän situationen i sig inte är farlig på något sätt. En clown står framför dig och jonglerar med tre bollar, en kanin kommer skuttande mot dig eller en röst som hörs ur telefonluren, väntandes på svar.

 

Jag har ingen egen erfarenhet av någon svår fobi. Därför kan jag inte säga att det är enkelt eller svårt att överkomma en sådan svår rädsla. Dessutom är vi alla olika så även om jag hade hittat något sätt för att överkomma min fobi är det inte säkert att det skulle fungera för någon annan än mig. Av dessa anledningar kan jag inte säga att du kommer att komma över din rädsla för clowner om du tvingar dig själv att umgås med en clown tre timmar om dagen i tre månader. För övning ger färdighet och om du återupplever ett scenario där du ställs inför din rädsla flera gånger om så kommer du till slut att överkomma den. Det tror jag inte på. Vad jag dock tror är att vissa rädslor kan bli åtminstone lindrigare om man bara övar lite på dem, om du tar upp telefonluren och ringer en nära vän eller släkting lite då och då så kanske det gör den där hemska känslan åtminstone lite mildare.

 

Övning ger färdighet, men det gäller att inte sätta ribban för högt.

 

Den turkosa och svarta telefonen på bilden är av modellen Diavox I och förvärvades av museet 2007. Innan dess tillhörde den Karin Lindvall, om hon överkom några telefonrelaterade rädslor med den här telefonen har jag dock ingen aning om.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: