Specialintresse: Att samla på...




När jag hörde "specialintressen" tänkte jag direkt på olika samlingar, att vanliga intressen är att exempelvis samla på mynt och att speciella intressen är att samla på exempelvis människor. Nu måste jag nog förklara mig, jag pratar inte om att samla på människokroppar eller låsa in människor i sin källare utan om en lärare ur Harry Potter vilket är en bok. Denna lärare samlar på människor på det viset att han samlar elever som han lär ut. Ju mer speciella eleven är desto viktigare är det för läraren att samla eleven, med andra ord eleven är ett unikt "samlarföremål".

Mitt specialintresse är något som jag först inte la märke till att det faktiskt var ett specialintresse, men jag samlar på vykort, gratuleringskort - ja allt som kommer i ett kuvert och är adresserat till mig. I min samling har jag bland annat gratuleringskort från när jag fyllde 13 år och vykort som jag fick när jag var 11 år gammal. Varför dessa kort är så viktiga för mig är ett mysterium för mig, men jag samlar dem och de är viktiga för mig. Kanske är det så alla samlare känner, att de inte har någon aning om varför de samlar på ett visst föremål, att det helt enkelt bara har blivit ett fixeringsintresse. Kanske är det lite så de i arkivet känner när de får in nya föremål, hur kan man välja vad som är viktigt och vad som inte är om man är samlare? För en samlare blir ju allt viktigt och inget oviktigt - allt blir speciellt.

Denna docka har varit med oändligt många gånger på bloggen, men varför är det något dåligt? Hen är ju helt fantastisk med sina blå ögon, sitt korta bruna hår och sin halvöppna mun med tänder. Hen kan ju till och med öppnas och på insidan av hen sitter två löstagbara lungsäckar, inte många dockor som har detta! Dockan har även tillbehör såsom ett tarmpaket, en magsäck, plattor att sätta på armarna för blodprovtagning och könsorgan; både ett manligt och ett kvinnligt! Hen är verkligen en speciell docka och skulle verkligen vara unik i en samling av dockor...

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: