Specialintresse: Telletubbies och Tunnelbaneteater

 

Många trodde nog att Telletubbies skulle bli mitt specialintresse när jag var liten. Jag var nämligen besatt av de små färgglada varelserna. Filmen ”God Jul från Telletubbies” producerades 1998 av EGMONT film och 2011 skänktes filmen till musett av Rosenkälla skolan i Nyköping.


I helgen fick jag höra om ett mycket charmigare specialintresse, tunnelbaneteater. För några år sedan fick en grupp ungdomar i Stockholm lust att förgylla vardagen med komik och dramatik på tunnelbanan.  Ungdomarna började träffas regelbundet och skrev ner scener som de sedan rollsatte. Statister och huvudpersoner som alla hade viktiga funktioner. De gick på vid olika stopp och spred ut sig i vagnen.  En av scenerna var ett drama som gick ut på att ett par gjorde slut mitt i morgontrafiken, en annan var en komisk scen om hur en person gav bort sin mobiltelefon till en främling och en tredje skildrade hur ett par med en ”skinkfetisch” långsamt placerade ut skinka i ansiktet på varandra.


Målet var ofta att väcka den trötta folkmassans uppmärksamhet och att få en reaktion. Vid ett tillfälle bestämde sig skådespelarna för att låssas förklara filmer för varandra problemet var bara att den som förklarade hade helt fel. ”Va har du inte sett Harry Potter?? Asså den om vampyrer” osv. Detta var helt klart den mest provocerande scenen enligt skådespelarna, få kunde låta bli att reagera.


Tunnelbanevagnarna ersattes med tiden av parker, torg, affärer, fester och så småningom teaterscener. Idag finns teaterintresset fortfarande kvar hos flera av gruppensmedlemar. 

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: