Föräldrarnas fel: att ha Gud till pappa


 

 

”Jag äger en Fader, så mäktig och rik, Att ingen på jorden är honom lik; Ty konungars konung och herre han är, Dock mig, lilla barn han ju håller så kär.” Så inleds sången Jag är barn till en kung i boken Ungdomstjärnan med andliga sånger för ungdom och barn. Fatta vilken press att växa upp med Gud som pappa! Jesus måste ha haft mycket prestationsångest. Hans pappa var liksom inte konung utan han var konungarnas konung.

 

Med släkten full av lärare blir jag ofta igenkänd på grund av mitt efternamn, ibland kan det vara irriterande att alltid refereras till som ”dotter till X”, ”brosdotter till X”, ”barnbarn till X” osv. Men jag inser ju såklart att någon som haft det mycket värre än mig är Jesus. Han måste ju alltid ha blivit satt i relation till sin pappa . ”Jesus Guds son”.

 

Boken är tryckt av Centraltryckeriet i Stockholm 1905 och är den fjärde upplagan. Sångerna är samlade av Conrad och förlaget heter Ungdomsstjärnas förlag.

 

Man tycker ju att det borde ha sina fördelar att vara son till Gud men i slutändan får man ändå säga att Jesus drog en nitlott. Jag hade blivit riktigt förbannad på min pappa om han hade bestämt att jag var tvungen att dö på grund av grejer som andra människor gjort. Skulle Jesus sista tanke kunna vara ” Allt är föräldrarnas fel”?

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: