Föräldrarnas fel: vedervärdiga föräldrar, vedervärdiga barn

 

 

Det är föräldrarnas fel. Det är ju det. Om barnen misslyckas.

 

Skolan säger ni. Jo visst en viss procent kanske. Kompisgäng då? Delvis kanske, men det är föräldrarnas fel i grunden. Om barnen blir vedervärdiga det vill säga.  Det är till exempel bevisat att ett barn som växer upp med en mamma som röker nästan helt säkert kommer börja röka själv. Samma med sprit och droger. Med intressen och arbetsmotivation är det samma visa. Är inte mamma och pappa engagerade i sitt jobb och intresserade av barnets skolarbete tappar ofta barnet intresse och koncentration också.

 

Det är lätt att säga att man inte ska gå samma väg som mamma och pappa men det är inget som man alltid klarar av att ändra på. Jag vet själv hur jag förbannat vissa av mina föräldrars val i livet bara för att året senare kopiera samma handling.

 

Dagboken som jag hittade det här fotot i tillhörde ett ungt Kizz-fan i form av en kille. Det är intressant hur han i kommentaren till bilden beskriver kvinnan på bilden som en av favoritbarnvakterna. Det fick mig direkt att tänka på hur föräldrar och andra vuxna formar barn utan att alltid veta om det. Det som fick mig att reagera var att kvinnan som Kizz-fanet hade beskrivit som favoritbarnvakt satt mitt i en röra av ölglas och fimpar på bilden. Hon skrattade och höll ett fullt glas med öl i handen framför ett bord fullt av ännu mer ölglas och cigarettfimpar. Jag vet förstås inte om Kizz-fanet valde bilden bara för att skämta eller om det var en vanlig situation för kvinnan men det kändes hur som helst inte som den bästa miljön för ett barn. 

 

Det är så lätt att glömma bort att barn observerar mycket mer än vuxna som förälder. Ett barn ser allt du gör, in i minsta detalj. Barnet undersöker hur du gör och försöker härma dig eftersom du är ditt barns bild av hur man ska vara.

 

Med andra ord. Bete er föräldrar! Ni är grunden till era barns framtid.

 

 

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: